Suomalaiset ovat valmiita omaksumaan aiempaa vastuullisempia ruokailutottumuksia ennen kaikkea parantaakseen elämänlaatuaan ja terveyttään. Ravintola-ala nähdään yhtenä tärkeänä toimijana kestävään ruokailuun siirtymisessä.

Monipalveluyhtiö Sodexon teettämään kyselytutkimukseen vastanneista suomalaisista 71 prosenttia on sitä mieltä, että vastuulliseen ruokailuun pitäisi siirtyä nopeasti. Sukupuolten välillä on hieman eroa, sillä miehistä 65 prosenttia näkee kestävään ruokailuun nopeasti siirtymisen tärkeänä, kun taas naisissa osuus on 76 prosenttia.

Samansuuntaisesti ajatellaan myös maailmalla. Sodexo-konserni toteutti viime vuonna vastaavan kansainvälisen kyselytutkimuksen, jossa vastaajia oli Britanniasta, Ranskasta, Yhdysvalloista ja Brasiliasta. Kyseisessä tutkimuksessa 79 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että vastuulliseen ruokailuun siirtymisellä on kiire.

Kotimainen kyselytutkimus selvitti myös, millaiset motiivit saisivat suomalaiset muokkaamaan ruokailutottumuksiaan aiempaa vastuullisempaan suuntaan. Listan kärkeen nousi oman terveyden tai elämänlaadun parantaminen, jonka mainitsee 74 prosenttia vastaajista. Seuraavana tulee rahan säästäminen, joka saisi 50 prosenttia suomalaisista omaksumaan kestävämpiä ruokailutottumuksia.

– Sen sijaan syyllisyyden tunteet eivät ole kovinkaan vahva motivaattori tottumusten muuttamiseen. Suomalaisista vain 8 prosenttia sanoo, että voisivat muuttaa ruokailutottumuksiaan välttääkseen syyllisyyden tunteita. Mielestämme kestävästä ruuasta puhuttaessa tulisikin kiinnittää huomiota siihen, että vastuullinen ruoka tekee hyvää ja on maistuvaa, sanoo brändi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Mira Perander Sodexolta.

– Usein kestävä ruokailu nähdään melko kapeasti. On selvää, että kasvipohjaisten ruokien osuutta on kasvatettava, jotta ruuan ympäristökuormitus vähenee. On kuitenkin hyvä muistaa, että lihan- ja kalansyönnissäkin voi tehdä vastuullisia valintoja. Me Sodexolla tähtäämme siihen, että minkä valinnan kuluttaja ravintolassamme tekeekin, se on mahdollisimman hyvä valinta, hän jatkaa.

Eri kansallisuuksien välillä on eroja myös siinä, mitä toimijoita pidetään tärkeimpinä vastuulliseen ruokajärjestelmään siirtymisessä. Suomalaisista 64 prosenttia näkee, että maatalous- ja elintarviketeollisuudella on tärkeä rooli vastuullisen ruokailun lisäämisellä. Kolmen kärkeen mahtuvat myös ravintola-alan toimijat sekä kansalaiset, jotka mainitsevat 54 prosenttia vastaajista.

– On ilo huomata, että Suomessa ravintola-alaa pidetään yhtenä tärkeimmistä vaikuttajista. Globaaleista kasvihuonepäästöistä noin kolmasosa on peräisin ruokajärjestelmästä, joten ihmisten ruokailuvalinnoilla on valtava merkitys. Samaan aikaan meillä ravintola-alan toimijoilla on velvollisuus tarjota kuluttajille sellaisia vaihtoehtoja, joiden ympäristökuormitus on mahdollisimman pieni.

– Yllättävää on, että kansainvälisessä tutkimuksessamme ravintola-alan toimijat koetaan vasta yhdeksänneksi tärkeimpänä muutoksen edistäjänä. Meillä Sodexolla kestävä ruoka on yksi pilareista, jonka varaan liiketoimintamme perustuu. Toivomme, että tulevaisuudessa muuallakin maailmassa ravintola-ala nähdään toimijana, jolla on suuri muutosvoima, Perander sanoo.

Sodexo Suomen teettämän kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 8.–13. maaliskuuta. Kyselyyn vastasi verkossa 1 000 yli 18-vuotiasta suomalaista valtakunnallisesti. Otos on väestöä demografisesti edustava.

Sodexo-konserni toteutti Sustainable Food Barometer -kyselyn 26.6.–11.7. yhteistyössä tutkimusyhtiö Harris Interactiven kanssa, ja siihen osallistui 5 246 vastaajaa neljästä maasta (USA, Brasilia, Ranska, Yhdistynyt kuningaskunta).

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Sodexo Suomi